Sakat Şiir


   Başlık altındaki resmin tanımı: Neil Marcus ve Petra Kuppers beraber, arka plan yeşillik, 'yeşillikler içinde çıplaklar'; odak, ikisinin birbirine kenetli elleri  

2008'de şair, yazar, aktör ve dansçı, sakatlık çalışmalarının önemli sanatçılarından Neil Marcus ve sakat kültürü aktivisti, sanatçı, Olimpias Performans Araştırmaları Projesi'nin sanat yönetmeni ve Michigan Üniversitesi'nde ingilizce, tiyatro ve dans ve kadın araştırmalarında öğretim görevlisi Petra Kuppers'ın fotoğrafçı Lisa Steichmann'la ortak çalışması 'Cripple Poetics'ten iki şiir.

Marcus ve Kuppers sakat yazarlar; en sona iki sevgilinin Lisa Steichmann'ın çektiği bir fotoğraflarını da ekledik --şiirler ve fotoğraf aynı kitaptan. Bunlardan ilki bir web sitesinin forumuna daha önce gönderilmişti. Şiir çevirileri, zor çeviriler olsa da, en azından taslak olarak buraya koymak istedik.

İlk şiir,

Sakat Müzik, Petra Kuppers

Bir vuruş geride dalkavuk, sen
Sisifos, yuvarla ve çabuk,
yine ve haydi tekrar
Sybil ıslık tutuyor, yaslı
karanlıkta ıslık
ayakkabı ritme uygun hareket ediyor,
arkada, arkada, arkanda
değnek sopa baston vuruşu,
sokağın karşısına doğru çağıldayan sakat
teker mazgal üstünde,
hızlan ve kıkırda sakat
müzik durana kadar

dışarı adım atıyoruz
ve sonra, ve sonra, ses
yükseliyor ve vuruş,
ve değneğin melodisı
ve bastonun melodisı
ve tekerin melodisı
ve sopanın tık-tığı
ve solunum cihazının tik-takları
genleşme, nabız sesi
geçerken sokağı, ver nefesini
tekerini yuvarla ileri doğru, devam
her vuruşta bir çevrim,
ilerliyoruz, ilerliyoruz
hattımız seçik
ve müzik yükseliyor
-------------------------------------------------------------------------------------

Neil Marcus'un ünlü Sakat Ülkesi şiiri:

Sakat Ülkesi

Sakat Ülke (Dişabled Country), Şair: Neil Marcus

Sakat adında bir ülke olsa,
Oralı olurdum.
Ben, sakat kültürü yaşıyorum,yemek yiyorum sakat,
Sakat sevişiyorum, akıttığım gözyaşları sakat,
Dağları tırmanıyorum, sakat, ve sakat hikayeler anlatıyorum.
Sakat adında bir ülke olsa,
Onun göçmenleri vardır,
Derdim,
Zamanın hatırlayabildiği dek gerilerden gelen.

Sakat adında bir ülke olsa,
O halde ben önün vatandaşlarından biriyim.
Oraya 8 yaşında vardım. Ayrılmaya çalıştım.
Teşvik edildim ayrılmaya, doktorlarca.
Kendimi sakat ülkesinden ayırmaya çalıştım, cerrah bıçağıyla
Ama sonunda kendimi orada ve yaşıyor buldüm.

Sakat adında bir ülke olsa,
Kendime her zaman oradan olduğumu hatırlatmam gerekirdi.
Çoğu zaman unutuyorum.
Hatırlamaliyim, hatırlamam gerekir.

Hayat yolculuğumda,
Ülkemi evim kılıyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder