A. G. Bell'e Telefon Var

A.G. Bell'e Telefon Var

Şairin notu: Telefonun mucidi A.G. Bell, aynı zamanda sağır insanların eğitiminde "oralizmin" {"sözelcilik:" Sağırların eğitiminde sözel yöntemin kullanılmasını savunan görüş} başlıca ve heybetli temsilcilerinden biriydi. Zamanının önde gelen "öjenist"lerinden olan Bell, sağır insanların sağır insanlarla evlenmesine izin verilmemesi gerektiği argümanını doğrulamak için "araştırma" da yürüttü  -- bunun altında, aksi durumda yine sağır çocuklar doğurup insan ırkını kirletecekleri korkusu yatıyordu. Kendi annesi ve karısı sağırdı.


Bozuk var bende
Tamam, arıyorum seni telefonla
zır-zır-zır
ama sadece karın ve annen evde,
kimse açmıyor.
Sen dışarıdasın, sağır evliliklerinin
ve sağır nesillerinin
tablosunu, grafiğini çıkarmak için,
sadece karın ve annen
--sağır--
evdeyken. (telefon onlara çalıyor)

E, o halde mesaj bırakayım,
bip sesinden sonra--
ama aslında bip'ten önce oldu çünkü
bip'i
duyamıyorum.

E, kaçırdın
yarısını.

Yeniden başlıyorum.
Bu sefer, dudaklarımı oynatarak bırakayım mesajımı--
ki dudak okuyabilesin.
Ama anlamıyorsun,
ayıramıyorsun b'lerimi p'lerimden
f'lerimi v'leriminden.
E, o halde tekrar deniyorum
yavaş. . . lıyorum . . .
vur - gu - lu - yo - rum
her
S - Ö - Z - C - Ü - Ğ - Ü,
yüzüm eğik bükük, palyaço-gibi.
Yine de,
olmuyor.
(Aptal mısın nesin?)


İşaret diliyle anlatmayı deniyorum,
ellerim boşlukta hareketli,
yüzüne karşı,
ama dehşete düştün
sözün ötesine geçen,
bedenimin gösterisinden,
ve gözlerini kaçırıyorsun.

Çok geç.
Retinanı yaktım,
tuz kesildin bana bakınca,
dilini yutturdum sana.
Ve, eh, zamanımız doldu artık,
mesaj çok uzun.
(Bu bağlantıyı kurmak 120 yıl aldı.)
Kusura bakma.

Hayır, bekle--
Sana fakslayacağım gerçekleri;
Bir video göndereceğim,
hayatımın belgeseli,
altyazı falan herşey var,
hazırda bekleyen çevirmen;
ya da belki de tekstelefon veya aktarım hizmeti;
hatta e-mail,
olacak bu iş.

Haydi "konuşalım."

Ama, ah--
tam da aracımı bulmuşken şimdi,

Mesajımı unuttum.


                        Brenda Jo Brueggemann

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder